RedScale fotografie

On a roll #2: RedScale & licht lekken

Vorige week schreef ik een artikel over de 35mm film adapter voor in midden formaat camera’s. Met deze adapter kun je 35mm film gebruiken in 120mm film camera’s. De eerste resultaten vielen mij niet tegen en, omdat je met deze methode ook heel gemakkelijk eens RedScale fotografie kan uitproberen vulde ik de camera al snel met een tweede rolletje. Vandaag laat ik je de resultaten zien en ik kan alvast verklappen dat het mij wederom niet tegenviel!

Rood tinten – RedScale

Zoals je inmiddels misschien wel weet vind ik het leuk om met special effect fotorolletjes te experimenteren. Het fijne van RedScale fotografie is dat je het met ieder rolletje kan toepassen. Door te fotograferen met een 35mm film adapter maak je het jezelf het makkelijkst. Het enige wat je dan hoeft te doen is de film op de kop in de camera te laden. Dit zorgt ervoor dat de achterkant van het negatief belicht wordt. Door het negatief zo te belichten ontstaat er een rode tint over je foto’s en dit heet dus “RedScale”.

Je kan de RedScale techniek ook gewoon in een 35mm film camera toepassen. Echter zal je dan zelf de film opnieuw in de koker moeten rollen. Check dit artikel om te zien hoe je dat zelf makkelijk kan doen. En als je het jezelf echt nog makkelijker wil maken, dan kan je ook pre-rolled RedScale rolletjes kopen bij onder andere Lomography. 😉

De resultaten

Zoals ik net al aangaf ben ik wederom positief verrast door de resultaten met de RedScale techniek. Dus scroll snel verder om het resultaat te zien!

RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie
RedScale fotografie

Licht lekken

Zoals je op sommige foto’s kan zien zitten er een aantal licht lekken in het beeld. Ik ben er nog niet helemaal over uit waar dit vandaan komt. Ik heb het rolletje niet in één dag gevuld, maar verspreid over meerdere dagen. Vermoedelijk is er door de lensopening toch wat licht naar binnen gekomen wat voor de licht lekken heeft gezorgd. Desondanks vind ik ze nog steeds tof!

Wennen aan de camera

Ik moet nog wel een beetje wennen aan de camera waarmee ik heb gefotografeerd. Helaas zijn veel foto’s onscherp geworden. De Agfa Isola 1 is een heel simpele 120mm camera met weinig instellingen. Je kan geen ISO aanpassen, hebt slechts één sluitertijd en twee diafragma’s. Het scherpstellen gaat door middel van drie lens afstanden. Vooral het scherpstellen vind ik wat lastig, omdat ik voornamelijk fotografeer met SLR camera’s. Ik moet nog even wennen aan het feit dat ik met de Agfa Isola 1 zelf moet inschatten hoe ver mijn onderwerp zich van de lens bevind en de lens dan op de juiste stand instel. Maar oefening baart kunst zeggen ze, dus ongetwijfeld zullen de resultaten met ieder rolletje weer een beetje scherper worden! 🙂

Wat vind ik van de RedScale techniek?

Ik vind de RedScale techniek super tof. Vooral met bloemen of contrastrijke omgevingen komt het effect goed tot zijn recht. Doordat je het effect op ieder rolletje kan toepassen, maakt het ’t super toegankelijk om het eens een keertje uit te proberen. Tevens maakt het mij persoonlijk nieuwsgierig naar wat er gebeurd als je een special effects rolletje zoals Lomochrome Purple via de achterkant belicht. Dit ga ik dus zeker nog eens uitproberen!

Wat vind jij van de RedScale fotografie techniek? Zou je het ook eens willen proberen? Waarom wel of waarom niet? Laat het weten in de comments! 🙂

Tini Groen

______________________________________________________________
Camera: 
Agfa Isola 1
Film: 
Agfa Vistacolor 200
Scanner: Canon Canoscan 9000F Mark II 

Volg mij op Instagram & Pinterest

Mijn foto’s zijn niet nabewerkt.